2008/10/28

vám

nem is olyan régen, olyan 21. századi módon, vásároltam egy nagyobb értékű tárgyat az interneten, egy amerikai cégtől.  a vásárlás nem a népszerű online aukciós portálon zajlott, hanem én kerestem e-mailben a céget, pár e-mail küldésével megbeszéltük az árat, a postaköltséget, hitelkártyámról leemelték az összeget, majd másnap fel is adták a küldeményt, "usps global priority mail"-lel.  (ezt hívják azt hiszem nemzetközi gyorspostának). 

ez volt csütörtökön, és mivel - szintén 21. századi módon - az interneten nyomon lehet követni, hogy hol jár a küldemény, következő kedden már az "out of foreign customs" bejegyzés állt a küldemény státuszánál, aminek egyrészt örültem (legalább már Magyarországon van), de ugyanakkor eszembe jutott az, amire nem gondoltam: előfordulhat, hogy vámot kell majd fizetni rá.

itt meg kell állni egy pillanatra, pár tévhitet eloszlatni:

1. amióta kis hazánk az EU tagja, az únión belülről érkező küldeményekre nem fognak és nem is vethetnek ki semmilyen vámot, azaz ha valaki mondjuk Németországból vagy Angliából vásárol valami, az ugyanolyan küldeménynek minősül, mintha Magyarországon belül vásárolta volna.

2. fentiekkel szemben ha EU-n kívülről történik ugyanez, akkor a jogszabályoknak megfelelően vámot ÉS forgalmi adót is raknak, rakhatnak rá!!!

***
a négynapos ünnep miatt vártam, hátha mégis megérkezik, ám hétfőn a csomag helyett csak az értesítő jött, hogy ugyan fáradjak már be a vámhivatalba a csomag vámkezelése ügyében.  rögtön elöntött az ideg, ugyanis jópár éve már jártam ott egyszer, akkor is valamit vettem, ami ott kötött ki és nem túl kellemes emlékekkel (hatalmas tömeg, lassú, pofátlan ügyintézés) távoztam.  az ügyfélfogadási idő is elég "érdekes": hétfőn 8-tól este 6-ig (szegények!!! :), kedd-csütörtök 7.45-től délután 3-ig, pénteken meg 7.45-től DÉLIG meresztik az alkalmazottak a seggüket a hivatalban.

felkerekedtem hát, és ma nyitásra, azaz 7.45-re befáradtam.  a folyosó még üres volt, de az ablakok mögött már várakoztak a sürgő-forgó alkalmaztottak.  hamar szólítottak is az ötös ablakhoz, itt a kezembe nyomott paksaméta után közölték, hogy menjek az 1-es ablakhoz, ahol a vámtiszt foglalkozik majd az üggyel.  így is lett, egy egyenruhás fiatalember elszedte a papírokat, majd kb. 3 perces ügyintézés után kezembe is nyomta a határozatot.  kokrét összegeket nem fogok írni, a lényeg az, hogy fizettem az áru és a postaköltség (!!! igen, ez is beleszámít az ún. vámalapba !!!) 3.5%-ának megfelelő vámot és a _vámmal_növelt_összeg_ után még 20% áfát.  miután ezzel megvoltam, visszamehettem az 1. ablakhoz, ahol elvették a papírokat és kb. negyed órás várakozás után szólítottak a folyosó másik végén lévő kiadóhoz, ahol a vám + áfa és a "kezelési költség" !!! megfizetése után magamhoz is ölelhettem a küldeményt.

nem én voltam az első, aki így járt és nem is ez a lényeg, hanem az, hogy pár új dolgot is megtudtam, miközben várakoztam (közben jöttek más "ügyfelek" is):

1. ha van a küldeményben számla (nem baj, ha idegen nyelvű), akkor annak a _végösszege_ alapján állíapítják meg a vámot.  (azt sajnos nem tudom, hogy ebben az esetben is be kell-e menni, vagy ilyenkor kiküldik a csomagot és elég a postásnak fizetni?)

2. ha  nincs a küldeményben számla, ahogy az én esetemben sem volt, akkor megkérik a címzettet, hogy vigyen magával.  én is így tettem (kértem a céget, akitől vettem, hogy e-mailben toljanak át egy számlamásolatot), és ennek alapján történt a vámtétel megállapítása.  ugyanakkor láthatóan rohadtul nem érdekelte a vámtisztet az, hogy miféle idegen nyelvű papírt dugok az orra alá, egyszerűen megnézte a "TOTAL" után szereplő összeget és azzal számolt.  (igaz, a számlát nem kaptam vissza).

3. volt egy fickó ott, akinek sem a csomagban nem volt számlája, se nem vitt magával, neki azt tanácsolták, hogy nyomtassa ki a paypal (el voltam ájulva, hogy egy ilyen bürokratikus intézményben, mint a posta, van fogalmuk arról, mi az a paypal) vagy az ebay (vazze, ezt is ismerik? :) tranzakció "bizonylatát" és ezt hozza be, vagy ha banki átutalással fizetett, akkor a számlakivonatot vagy az internetbankot kinyomtatva...

internetes vásárlásokkal foglalkozó fórumokon szokták javasolni, hogy ilyen esetben, mint az enyém, kérjük meg az eladót, hogy küldje ajándékként a küldeményt (ilyenkor magasabb a vámmentes érték határa - konkrét összeget nem tudok), vagy pedig eleve kevesebb összegről írja a számlát.  ezen kívül is van még sok egyéb módszer, amikkel most nem szándékozok foglalkozni, inkább csak eljátszadoztam a gondolattal, hogy vajon mi történt volna, ha a tegnap e-mailben kapott számlát picit "módosítom" kinyomtatás előtt, vagy ha valaki a paypal bizonylatot másítja meg egy picit...

az egész történetben a plusz fizetésen kívül (ami végülis ha törvénytisztelő állampolgárok vagyunk, akkor teljesen jogos) az nem tetszett csak, hogy ha én egyszer fizetek egy valag pénzt azért, hogy határidőre itt legyen a küldemény (mert így történt és persze nem ért ide öt nap alatt...), akkor miért nem lehet megoldani azt, hogy az a nyomorult postás autó (ami egyébként hétvégenként is dolgozik) elhozza a cuccot ide, ahol helyben ki tudnám fizetni?  ehelyett még nekem kellett utaznom 120 km-t, elégetni egy csomó benzint és elpazarolni egy csomó munkaidőt... :-(

1 megjegyzés:

balaggiO írta...

egyszer én is kaptam egy ajándékot postán, és olyan rohadt sokat kellett érte vámot fizetnem (az ajándékért), hogy golyóztak a szemeim... ez van.