2008/11/06

20D

hobbi sportfotósként már több, mint három éve nyúzok egy félprofesszionálisnak mondható Canon EOS 20D gépet (a profi gép szerintem az 1D-nél kezdődik/kezdődött), többször volt már meghibásodása.  Egyszer az exponálógomja romlott el (1 napos strandkézilabda után, ahol fújta a szél a homokot...), egyszer pedig elöregedett és tönkrement a zárszerkezete, ami minden (D)SLR gépet előbb utóbb elér, a kérdés mindig csak az, hogy hány tízezer fotó után (az enyém kb. 70000-ig bírta, pontosan már nem emlékszem).

akinek már volt meghibásodott Canon fényképezője, az nagy valószínűséggel találkozott már a Camera Kft. nevű céggel, ők ugyanis a Canon magyarországi hivatalos és sajnos úgy néz ki monopolhelyzetben lévő márkaszervize, így gyakorlatilag minden hibás gép itt köt ki, interneten/fórumokon olvasgatva rengeteg (rém)történetet lehet róluk olvasni.  az én masinám is az ő vendégszeretetüket élvezte mindkét esetben, az első hiba 17000 Forintomba fájt, a második súrolta a hetvenezret, ám mivel ha nem is sokat, de azért keresek pénzt a fényképezővel, úgy voltam vele, hogy ennyi belefér.  ami viszont egyik esetben sem fért bele az az volt, hogy először egy hónapot, másodszor pedig 2 és fél hetet ültek a gépen, ami miatt sok eseményről szépen lemaradtam és ez nagyon bosszantó volt.

írtam a múltkor, hogy a jégteke-fotózás (http://paha.blogspot.com/2008/10/jgteke_26.html) után ismét bekrepált a gép, de a kezdeti pánikhangulat után egyből tudtam, hogy megint az exponálógombbal van a gond: még fotózni is tudtam vele, ugyanis a gomb most egy olyan állapotban ragadt be, mintha félig le lenne nyomva, azaz szépen nyomta az autofókuszt folyamatosan, nekem csak exponálnom kellett. :)  persze ez rohadtul nem volt ilyen vicces, mert pl. a félig "lenyomott" gomb miatt nem tudtam visszanézni a képeket és a felső gombok sem működtek.  úgy nézett ki, megint irány a "kamerakáefté"...

este még olvasgattam picit a neten, leginkább az érdekelt, hogy mitől szállhat el az expo-gomb ilyen sűrűn (mivel első esetben homok, második esetben pára volt, valószínű, hogy egyszerűen ilyen érzékeny!!! :-).  aztán ráakadtam erre az oldalra:

http://simulated.ca/sim/projects/camera/canon_eos-20d_shutter_replacement/

persze első pillanatban lehetetlennek tűnt, hogy én szétszedjek egy ilyen szerkezetet, de ahogy olvasgattam, a végén már csak azt vettem észre, hogy az ebay-en meg is vettem az új expo gombot 28 dollárért, amiben a postaköltség is benne volt. :-)  a leírásban ugye az szerepel, hogy a barátunk felhívta a Canont és postázták neki, de úgy érzem itt Magyarországon ez úgy nézne ki, hogy két hívás után a Camera kft-nél kötnék ki, ők pedig nem hiszem, hogy küldenének nekem bármit is, egy-két jókívánságon kívül... :-) innentől tehát nem volt visszaút, és őszintén megmondom nem a kb. 17000 Ft-os javítási költség miatt döntöttem így, hanem rohadtul nem volt kedvem megint heteket várni a gép elkészültére, inkább a "saját kezembe vettem a sorsom".  ugyanakkor az is benne volt a pakliban, hogy

1. nem is tudom szétszerelni, vagy csak részben (az expo gomb cseréjéhez nem kellett végigcsinálni a teljes leírást... )
2. szétszedem azt' nem tudom összerakni
3. nem is az expo gomb a hibás

na mind1, mivel már tudtam, hogy nem viszem a kamerába a gépet, neki is láttam a szétszerelésnek, ami végülis nem volt olyan nagy dolog, egyetlen egy, megfelelő méretű csillagcsavírhúzóval (#00-s philips).  amire nagyon kellett figyelni, az az volt, hogy gyakorlatilag minden csavarja más méretű, ezért ezeket jól megjegyezhetően és elkülönítve kellett tárolni.  én a leírásban látható megoldás helyett azt csináltam, hogy a leírásban szereplő fotókon számoztam a csavarokat és elkülönített rekeszekbe helyeztem őket.

kb. fél órás szerelés után a gép készen állt arra, hogy beforrasszam az új expogombot, de mivel ez még nem volt a kezemben, jól elcsomagolva eltettem a szétszerelt vázat + a leszerelt részeket.

aztán ahogy telt az idő, egy újabb rizikófaktor jött be a képbe: mivel tudom, hogy a camera kft több hétig is dolgozhat rajta, én meg december 1-én elutazom Macedóniába a kézilabda eb-re, legkésőbb ezen a héten be kellett fejeznem a műveletet, mert ha mégsem ez a baja, akkor pénteken le tudjam adni szerelésre.  lestem hát a postát nagyon és szerencsére az utolsó előtti napon (ma) meg is érkezett a gomb.  úgyhogy nekiláthattam a forrasztásnak is...

annyit kell még tudni, hogy bár (villamos)mérnök-informatikus diplomám van és használtam már életemben sokszor forrasztópákát, nem mondanám, hogy a páka nagymestere lennék, így ez a rész ígérkezett a legkritikusabb műveletnek az egészben.  szerencsére Fateromtól kaptam nemrég egy márkás forrasztópákát, egy egészen vékony heggyel kiegészítve, így ha nem is könnyen (2 kisebb égési sérülés + sok szentségelés... :-), Feleségem segítségét igénybe véve (aranyos volt, közben azt mondta: olyan vagyok, mint egy kisgyerek, aki épp legózik - és valljuk be volt is benne valami...) végül a helyére forrasztottam a gombot.  következett az összeszerelés, ami az előre lementett, számozott fotóknak és a szépen eltárolt csavaroknak köszönhetően már gyerekjáték volt. 

persze mondanom sem kell, hogy az első adandó alkalommal, mikor már olyan szinten volt a gép, hogy az akksit bele lehetett tenni és kipróbálni, én ezt meg is tettem és láss csodát, MŰKÖDÖTT!!! 

rögtön fényképezőgép-szerelő atyaúristennek képzeltem magamat és szinte rózsaszín ködben úszva csavartam helyére az utolsó csavarokat, raktam fel az objektívet, toltam be a cf kártyát és csináltam az első tesztképeket.  mintha most kaptam volna életem első gépét... :)

most következik az a fázis, hogy éles körülmények között, mérkőzésen is tesztelni kell, és közben izgulni, hogy jó lett-e a forrasztás, jól dugtam-e be minden belső csatlakozót, stb, stb... mindenesetre ha nem is most azonnal, de hamarosan rendelek egy tartalék gombot, hogy ha legközelebb ilyen van, egy este alatt kicserélhessem.  ami fejtörést okoz majd, hogy ha megint eljön a "zárhalál" ideje, azzal meg merjek-e próbálkozni.  a leírásból is látható, hogy ez egy fokkal már nehezebb, de nem lehetetlen.  és persze zárat is lehet venni az ebay-en... :-)

amit csatolva küldök képet, az a saját fotóm, de csak ez az egy kép van, sajnos a művelet részletes dokumentálásához nem volt energiám...

Nincsenek megjegyzések: