2009/01/31

Mobilinternet

Manapság mindenhol a mobilinternetről beszélnek, minden szolgáltató orrba-szájba reklámozza és egyre olcsóbban kínálja a csomagjait.  Mivel több, mint másfél éve használom a Pannon mobilinternetjét, gondoltam leírom röviden a tapasztalataimat.

Először a pozitívumokról írnék.  A legfontosabb dolog, hogy a tapasztalataim szerint a lefedettség meglehetősen jó az egész ország területén.  Konkrét sebességadatokat ne várjon senki, de nekem a nagyobb településeken, városokban mindenhol volt 3G/HSDPA lefedettség (és az ehhez tartozó 0,5-2 megabit sávszélesség) , ahol meg nem, ott alap netezésre még éppencsak használható EDGE/GSM.  Az is pozitívum, hogy mozgó járműveken, buszon, vonaton, autóban is többé-kevésbé használható, mondjuk autópályán 120-as sebességnél a "semmi közepén" azért nem szabad csodákat várni. :)

Én anno az 5 GB-os csomagra fizettem elő havi 5999 Ft-ért, és mivel hűségesen csengettem a havidíjat, nemrég "előléptettek" és ugyanezért a pénzért elvileg korlátlan adatforgalmat kapok.  És itt kanyarodok át a negatívumokhoz, ugyanis ahogy azt sok helyen olvasni lehet, ez korántsem jelenti azt, hogy tényleg korlátlan.  Mikor átváltottam ilyen csomagra, utánanéztem és az üzletszabályzat azt írja kb, hogy fájlcserélő, p2p programok használata az, ami forgalomkorlátozást vonhat maga után.  jólvan, gondoltam akkor az FTP belefér, így megpróbálkoztam egy kb. 1.5 GB-os mennyiség ftp-zésével, ami a mai világban nem nevezhető soknak, ám rögtön meg is kaptam érte a sávszélesség korlátozást... :(

Ezt még lenyeltem, ám pár napja szerettem volna egy magyar bajnoki kézimeccset megnézni online (www.hunnetmedia.hu), ám legnagyobb megdöbbenésemre nem sávszélesség korlátozást kaptam, hanem egyszerűen abban a pillanatban, hogy elindulna a windows media playeren a stream lejátszása, a mobilinternet-kapcsolat egyszerűen MEGSZAKAD!!!  csak azt nem tudom felfogni, hogy ha a barátok közt nézhető mobiltelefonon, akkor egy tetszőleges stream nézése miért ilyen hatalmas bűn...

És a végére jön az, ami miatt én egyelőre nem tudom napi használatra elképzelni a mobilinternetet, csakis kiegészítő eszközként utazásra, net-kimaradásra, áramszünetre. :)  Ez szerintem nem a szolgáltató hibája és még az is lehet, hogy csak nálam nem stimmel valami.  Szóval nekem egy Globetrotter Express típusú "ExpressCard" csatlakozású kártyám van. Azért vettem ilyet, mert úgy éreztem, ez biztos stabilabb lesz, mint egy usb-s, ráadásul nem "fityeg" a gép mellett.  A telepíés tényleg gyerekjáték, csak bedugtam a kártyát és mindent feltelepítet, viszont a folyamatos használat egy rémálom...  Valamilyen rejtélyes oknál fogva időnként teljesen véletlenszerűen leáll a kapcsolat, ami azt jelenti, hogy ránézésre úgy néz ki, hogy minden oké, ám semmilyen adatforgalom nincs.  És a legszarabb, hogy ilyenkor az sem segít, ha nyomok egy disconnect-et majd újra kapcsolódok: ki kell húzni a kártyát, visszadugni és újra kapcsolódni.  Tapasztalataim szerint ez a jelenség gyakrabban jelentkezik akkor, amikor a statisztikák alapján terhelt(ebb) a mobilhálózat, tehát mondjuk késő délután, estefelé, avagy hétvégén.  Szakadjon meg a kapcsolat és egy gombnyomással tudjak újra kapcsolódni, vagy kapcsolódjon magától újra, ez még beleférne... Olyan apróságról ne is beszéljünk, hogy a kártyához járó kőkorszaki kezelőprogram még arra sem képes, hogy sms-eket küldjön ill. fogadjon...

Nagyon érdekelne mások tapasztalata, akiknek ilyen kártyájuk van akár pannon, akár más szolgáltatónál...

2 megjegyzés:

balaggiO írta...

ettől mondjuk nem nagyon lettem okosabb, pontosabban nem nagyon tudom, ha szükségem lesz ilyenre, milyet vegyek.

paha írta...

mindenképpen USB-set. aztán meg kell nézni, hogy kb. mekkora adatforgalomra számítasz egy hónapban és ahhoz kell előfizetést választani.

a márkát (t-/pannon/voda) te döntöd el. :D