2010/01/13

PPO

Hétfőn engem is utolért netes "pályafutásom" első bankkártyacsalása.

A részletekkel nem fárasztok senkit, hiszen rengeteget írtak, írnak róla folyamatosan, pl:

http://index.hu/gazdasag/magyar/2010/01/11/lehuzta_ugyfeleit_a_ppo/

Jelenleg még zajlik a vita arról, hogy mennyire volt jogszerű ez a lehúzás és ismerve a magyarországi viszonyokat, végső döntés vagy ne ajd' Isten eljárás valószínű sohasem lesz.  

Mint sok "sorstársat", engem sem a kurva két és fél forint elvesztése bánt (bár ha belegondolunk, az még a jobb helyeken is öt sörnek felel meg... :-o), hanem az, hogy ezt az egész, tudatosan kitervelt hadműveletet meg lehetett csinálni, hogy többé-kevésbé adottak voltak hozzá a jogi feltételek.  

Bár az elkövetők "óvatosságáról" sokat elárul az, hogy míg ez a korábban jól működő és remekül használható szolgáltatás úgy működött, hogy ha vettem egy T-mobil feltöltőkártyát (érdekes módon csak a Pannon tudott saját internetes/bankkártyás feltöltő-megoldással előállni, a másik két szolgáltató a PPO-t (!!!) ajánlotta internetes lehetőségként), akkor egy magyarországi cég részéről (Investech) történt a kártya terhelése, míg egész véletlenül a mostani tranzakciókat egy svájci cég kezdeményezte.  

És azt se feledjük, hogy (bár sokan rosszul gondolják) nagy szerencsére a tényleges kártyaadatok (szám, lejárat, ccv kód) nem voltak a rablók birtokában, azokat az OTP (!!!) rendszere tárolta, a PPO-nak csak egy egyedi azonosítója volt, ami összeköti az ő regisztrált felhasználóikat az OTP-nél tárolt kártyaadatokkal.  Azaz a bank megtehette volna, hogy eleve nem engedélyez ekkora mennyiségű tranzakciót, avagy miután látja, hogy mekkora cirkusz keveredett belőle, a foglalásban lévő tranzakciókat visszautasítja.  De nem, szépen asszisztált az egészhez és azóta hallgat, mint a sír.

Az sem volt túl szimpatikus, hogy amikor felhívtam a bankom telefonos ügyfélszolgálatát azért, hogy letiltsam a kártyám (nem azért, hogy letiltsam ezt a tranzakciót, amire pedig elvileg meglenne a lehetőség), az ügyintéző szinte meg sem várta, mit akarok mondani, rögtön azzal jött, hogy tudja mit akarok és nem tud segíteni, reklamáljak a PPO-nál...

Manapság sok szó esik mindenhol az elektronikus fizetési megoldásokról és bizony azt tapasztalom, hogy inkább az az uralkodó nézet, hogy "ami a párnám alatt van, az van biztonságban" és inkább állok sorban havonta a postán a sárga csekkekkel, minthogy elektronikusan/interneten intézzem az ügyeket.  Egy ilyen eset után hogyan is várhatná bárki azt, hogy ez a hozzáállás megváltozzon???  Mit tehetnek most azok a tisztességes magyar cégek/vállalkozások, akik milliókat öltek bele a hazai elektronikus kereskedelem, illetve az az iránti bizalom fejlesztésébe?

Még én is, aki már szinte betegesen ragaszkodom hozzá, hogy mindent "onlájn" intézzek, kénytelen voltam átgondolni a dolgokat.  Mondjuk nem fogok sárga csekkekre várni, meg mindenféle szánalmas netkártyás, ide-oda utalgatós megoldásokkal operálni, de a hitelkártyám letiltásán/újrakérésén kívül töröltem mind a Távszámla, mint a Díjnet rendszeréből a lementett kártyaadataimat (hátha ezek a cégek is egyik napról a másikra vérszemet kapnak, bár ne legyünk naívak, a biztonsági metésükben úgyis megvannak ezek az adatok visszamenőleg...) és a jövőben kerülni fogom a kártyaadatok mentését, inkább minden alkalommal bepötyögöm őket.  

A külföldi "nagy" rendszerkben viszont egyelőre megbízom.  Egy paypal vagy egy bwin biztosan nem fog ilyet tenni, bízom benne, hogy fontosabb nekik a jó hírnév és az ebből következő felhasználói bizalom, ami hosszú távon biztos, hogy többet hoz a konyhára, mint egy ilyen egyszeri lenyúlás.  

És ez az, amire Magyarországon még nem jöttek rá nagyon sokan. :-(


Nincsenek megjegyzések: